מטרות בגרושין לתועלת

רלב"ג פרשת כי תצא--התועלת החמישי הוא במצוות. והוא מה שצונו מדיני הגט, אשר תותר בו האשה להנשא לכל מי שתרצה. והתועלת בזה מבואר כדי שלא יוכרח האדם [אל] שיהיה כל ימיו עם אשתו השנואה לו. ויהיה זה סיבה אל שימנע מפריה ורביה,עם שיוליד בנים בלתי הגונים, כי לא ישלם להם המוסר מהאב והאם, מצד רוע ההסכמה שביניהם, עם שתמיד תהיה הקטטה בבית.

ספר החינוך מצוה תקעט-אבל מכל מקום דברי הכל שכשמצא בה דבר גדול, שראוי לגרשה...ואחר שהיא לו מורת רוח ונפשו קצה בה, אין הכרח עליו להיות אתה.

משנה הלכות- ח"ט סי' שיא נתיב א' באריכות שיש מציאות אשה רעה. ומצווה לגרשה.

משנה הלכות  חלק י' ס"ס רנט-מצוה לגרשה אף שיש לו בנים ממנה. משום שחייך קודמים.

שו"ת חתם סופר אבן העזר חלק ב' סי' קעד –ואהבת לרעך כמוך-כשם שיש חיוב לקרב יהודי שאני יכול לאהוב אותו כך מצוה להתרחק ולשחרר יהודי שאני לא יכול לאהוב אותו. ובכך אני עושה טובתו! גם שהמרחק גורם להערכת השני בלי סכסוכים ושפשופים.כעין זה בא ברמז בשו"ת אחיעזר חלק א' סי' כח-אות טז

 

 

 

אם לחשוש לענין מזבח מוריד דמעות בזמן הזה

שולחן ערוך אבן העזר הל' גיטין סימן קיט סעיף ג -כל המגרש אשתו ראשונה מזבח מוריד עליו דמעות (טור). ודוקא בימיהם שהיו מגרשין בעל כרחה,  אבל אם מגרשה מדעתה, מותר (אגודה פ' המגרש וכ"כ הר"ן)

שו"ת הר"ן סי' טו-יז- אבל בנדון שלפנינו שהיא אינה רוצה לעמוד תחתיו -אין נדנוד עברה בגרושיה -והכי אמרו [כתובות סג ב] אבל אמרה מאיס עלי לא כייפינן לה.

 

בענין החזקת הילדים לאחר גירושין ×¢' שו"ת משנה הלכות חלק יב סימן שנב  ×•×›×Ÿ×ž×©× ×” הלכות ח"ט סי' רצ"ו הארכתי קצת בבירור השיטות הלכה למעשה בזה.(וע' במאמרי על זה)

 

חיזוק--שו"ת משנה הלכות חלק יב סימן שנב  ××œ×• דברי ידידו דושכ"ת המצטער בצערן של ישראל ובצערו של שכינה שהמגרש אשתו ראשונה אפילו מזבח מוריד דמעות ובפרט אם יש לו בנים ממנה שאפילו אשה רע לא יגרש כמבואר בר' חייא ובהושע הנביא פסחים פ"ז ×¢"ב ועיין עירובין מ"א ×¢"ב אשה רעה מצוה לגרשה ואידך זימנין דכתובתה מרובה אי נמי אית ליה בנים מינה ולא מצי מגרש לה ועיין מהר"×¥ חיות פסחים הנ"ל ובח"ס א"ח סי' ר"ה ודו"ק המצפה לישועת ה' כהרף עין דושכת"ר בלב ונפש, מנשה הקטן ( ×¢' י:רנט)